Saturday, July 18, 2009

Nefret ettiğiniz kurumdan bir haber

Çok güldüm ya. Çok hoşuma gitti. Telekom'dan bahsedeceğim bugün biraz. Öncelikle size ufak bir Hız / Fiyat diyagramı vereceğim ve üstüne başka bir konudan bahsedeceğim.

Altta göreceğiniz grafik ülkelerin 2007 yılındaki verilere göre internet bağlantılarında MBit başına ödedikleri parayı dolar cinsinden sıralıyor. Şöyle bir inceleyin bakalım.


Evet, şimdi bakınız, bir kere örnek verilen ülkeler arasında en pahalı interneti biz kullanıyoruz, bundan zaten şüphemiz yoktu değil mi? Ama ne kadar pahalı? Bulgaristanın 36 katı pahalı mesela. Dünyanın en pahalı şehri Londra'da internet bize göre 5 defa daha ucuz. Alamancı akrabalarımız bizden 20 kat ucuz internet kullanıyorlar mesela. Bu grafikte olmayan 3. dünya ülkesi Brezilya'da da internet bizden yarı yarıya ucuz. Allahın unuttuğu Sri Lanka'da da durum aynı.

Beni bu grafikte en çok gıcık eden olay Bulgaristan. Biz adamlarla komşuyuz ya. Yani diyecem ki, tamam, Sri Lanka efendim okyanusun tam da internet ana hatlarının geçtiği yerde konumlanmıştır, bizden ucuza kullanıyorlardır falan filan, yani tam olarak da bilmiyorum bağlantı fiyatını etkileyen parametreler neler. Ama Bulgaristan be abi. Aramızda 36 kat fiyat farkı var.

Burdan hangi sonuca varmanız gerektiğini ben siz fazla düşünmeden söyleyeyim. Turk Telekom beceriksizliğinin, kifayetsizliğinin, bir boku becerememesinin acısını çatır çatır kullanıcılardan çıkartıyor. E tabi hazır bu kadar geçirmişken muhtemelen kar marjını da biraz yüksek tutuyordur. Sonuçta dünyanın en pahalı benzini gibi en pahalı interneti de bizim ülkemizde. Şaşıracak birşey yok.

Şimdi olayın başka bir yüzünü anlatayım. Yeni bir eve taşındınız, internet bağlantısı istiyorsunuz. Ne yapmanız lazım?

Telefon bağlatmanız lazım. Bak bak bak...Telefonun sabit ücreti ne kadar? 11 TL. E tamam, hiç kullanmayacağınız, sadece internet için bağlatmaya zorunlu olduğunuz telefona da aylık sabit ücret ödemek zorundasınız. İnternet bağlantınız yukarıdaki sıralamada zaten en alttaydı. Şimdi bu üçkağıt sayesinde yerini iyice sağlamlaştırdı, çünkü ayda 6-7 dolar da telefonun sabit ücreti tuttu, haliyle aylık ödediğiniz miktar iyice arttı. Çok akıllısın Telekom ya, bayılıyorum sana.

İnternet bağlantısının telefon hattıyla herhangi bir alakası var mı? İnternet sizin telefon numaranızla veya hattın ucuna bağladığınız telefonun markasıyla ilgilenir mi? Hayır? Sadece hattın kendisiyle ilgilenir.

Peki ben telefon istemiyorum, sadece internet istiyorum deme hakkınız var mı?

Yok.

Yoktu.

Ama ne oldu. Abimin teki kafayı yedi, verdi mahkemeye. Kazandı. İşte ben bu noktada çok güldüm, çok hoşuma gitti. Buyrun, milliyet.com.tr den aynen kopya:

...Konya Tüketici Mahkemesi, sabit telefon hizmeti olmadan, ADSL hizmetinin sunulabileceği yönünde karar aldı. Konya’da bir ADSL kullanıcısı 3 Ağustos 2007 tarihinde sabit telefon olmadan, ADSL hizmetinden faydalanmak için Selçuklu Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyetine (TSHH) başvuruda bulundu. TSHH, 24 Ekim 2007 tarihinde aldığı 2007/612 nolu kararla talebi yerinde bularak, telefon hattının iptaline, ADSL hizmetinin yerine getirilmesine karar verdi.

İki hizmeti birlikte veren Türk Telekomun TSHH kararının iptali için Konya Tüketici Mahkemesine açtığı davada talebi Konya Tüketici Mahkemesinin 14 Mayıs 2009 tarihinde aldığı 2009/76 nolu kararla reddedildi. Mahkeme tarafından açıklanan gerekçeli kararda, bilirkişi raporlarına istinaden sabit telefon hizmeti olmadan, ADSL hizmeti sunulmasının önünde teknik bir engel bulunmadığı, Türk Telekomun sabit telefon aboneliği içermeyen ADSL internet erişimine ilişkin kurumca onaylanmış bir tarifesinin bulunmadığı, mevcut uygulamanın kurum düzenlemelerine aykırılık teşkil etmediği, ancak dünyanın değişik ülkelerinde sabit telefon ve ADSL hizmetinin ayrı ayrı verilebildiği, Telekomun da altyapısının buna müsait olduğu belirtildi.Kararda, şunlar kaydedildi:


“Tüketicinin dilediği hizmeti alma özgürlüğünün bulunduğu, yani sabit telefon hizmetinden faydalanmadan internet hizmetinden faydalanılabileceği, yine telefon ve internet hizmetlerinin ayrı ayrı verilmesinin maliyeti yükselteceği iddia edilmiş ise de kurum tarafından sabit telefon ve internet seçeneklerinin ayrı ayrı ve birlikte tarifeleri belirlenerek tüketiciye sunulması ve tüketicinin istediği paketi seçme özgürlüğünün sağlanması gerektiği ve Telekomünikasyon kurumunca da ayrı ayrı hizmet verilmesi paketlerinin reddedilmeyeceği gelen yazı cevaplarından anlaşıldığından, sonuç ve içerik olarak doğru olan TSHH kararının iptali talebinin reddine karar vermek gerekmiştir.”

...Konya Tüketici Mahkemesi, konuyu derinlemesine ele almış ve bilirkişi raporlarına istinaden, 14 Mayıs 2009 tarih ve 2009/76 nolu kararında, ADSL’de sabit hat ve telefon aboneliği gerekmediğine karar verip, Telekomun açtığı itiraz davasını reddederek, hakem heyetinin tüketici lehine vermiş olduğu kararı onamıştır. Ayrıca Rekabet Kurulu da Şubat ayında almış olduğu bir kararla Türk Telekomun sabit hatsız ADSL hizmetini üç ay içinde başlatması kararı vermiştir...

Allahım, Allah o davayı açan güzel kadeşimden razı olsun. Türk Telekom da yakında bunun acısını çıkartmak için telefon ve ADSL fiyatlarına zam yapabilir, haberiniz olsun. Ama güzel para kaybedecekler bu davadan, orası kesin.

Hadi kalın sağlıcakla

9 comments:

ZSA said...

Cenk ayni sorunu annemle kardesim yasadilar bi kac hafta once. Yazliga gittiler, kardesim internet baglatmak istedi. Ayni numara. Hic konusmayacaklari telefon hatti aldilar mecburen. Bence de bravo bu davayi acan ve de kazanan sahsa.

Bu arada daha bugun gorduk 1 galon benzin 2.20 dolar. Deposu 40 dolar civari dedi Burak. Turkiye'de 140 milyon civari sanirsam.

Bir de Amerika'da cep telefonundan hangi numarayi ararsan ara (cep ya da sabit numara) ucret ayni. Bi fark yok. Internet icin de telefona ihtiyacimiz olmadigi icin sabit telefon almadik bile biz. Herkesin cep telefonu, blackberry'si vs. varken ve catir catir onlardan haberlesirken ev telefonunu kim kullanir ki? Ekstra ve gereksiz bir masraf.

Uzun lafin kisasi Turkiye'de saglam kazik yiyoruz guzide devletimizden.

Rain96 said...

BU Türk Telekom'a hastayım. Şansa şu 29,9 TL taksitle Crea Netbook kampanyasına rastladım. Gittim alıp yeğenlerime hediye ederim diye düşündüm. Telekom ofisine girdim durumu anlattım, ADSL numaramı sordular ve bilgisayardan kontrol ettiler. Görevli "malesef siz yararlanamıyorsunuz bu kampanyadan çünkü ADSL faturalarınızı geç ödemişsiniz, düzenli ve zamanında ödemeniz lazım" dedi. Nasıl yaww dedim ben adsl hat alalı 10 gün oldu ne faturası ne gecikmesi ? demem üzerine bana "yanlışınız var 3 aydır hep gec ödüyorsunuz" dedi. Hadi ya oyle mi 10 günlük adsl i 3 aydır gec odeyen ben kabul ettim kampanya hakkım değil.

Fery... said...

turkcell hakkında da bir yazı yazar mısın, nefretimi kusmak istiyorum kendilerine :(

Cthulhu said...

Fery: Ben Turkcell'de, sanki çok ucuzmuş gibi, paket aldım, işte aylığı 67 milyon mu ne. Onu kullanıyorum. Şu anda memnunum. Ama Tuba'ya kullanmadığı internetten fatura kestiler geçen 2 ay. Anlatmıştı blogda zaten. :)

Fery... said...

Cenk peki gerçekten 67 mi ödüyorsun ben de güya limitsiz 80 olan paketteyim ama daha hiç 80 ödemedim :(

Ender said...

Bu tablodaki fiyatlar cok realistik degil sanki. 1 Mbps icin 73 $ verebilecek bir ulke degiliz. Eskiden 4 mbps ile sınırlı adsl hızı simdi 8 Mbps'e kadar cikabiliyorsunuz. Minimum paket icin vergileri dahil 29 TL oduyoruz. Sınırsız paket icin de vergiler dahil 49 Tl. Dunyadaki en pahalı benzinin bizde olmasi gibi , krizin bizim ulkemizi teget gectigi icin bu aylarda benzine, suya , elektrige, sekere vs vs zam gelmesi gibi bu ulkede yasamanin belli bir maliyetibedeli var. Gecen hafta milliyette cikan haber bayat bir haberdi. Telefonsuz internet icin zaten su anda onay asamasinda olan bir tarife calismasi mevcut. Onaylandiginda da yururluge derhal girecek. Turk Telekom kendi istedigi fiyati ya da istedigi tarifeyi bir gecede cikaramiyor. Ozellestirilmis bir firma olsa da "devletin" telekomunikasyon kurumu onaylamadigi surece hic bir sey halkın istedigi gibi olamıyor. Bu da ulkemizin telekom gercegi. Malesef perdenin arkasinda baska aktorler de var :(
Shelinnn

Cthulhu said...

Selincim o fiyatlar 2007 yılı fiyatları. Daha güncel bir fiyatlandırma tablosu çıkartamadım. Ayrıca böyle bir iş yapıyorsan, yaptığın ilk iş halka internetin ve telefonun farklı şeyler olduğunu anlatmak ve buna göre bir tarifeyi çıkartmak olur. Yani Telekom denen kurumun interneti ADSL platformuna taşırken yapması gereken ilk şey internet bağlantısını ayrıca satmak olacaktı. Fakat onlar ne yaptılar, sanki biri diğeri olmadan olmuyormuş gibi davrandılar, ve senelerce hiç kullanılmayan telefonlardan (100000 lerdce) aylık sabit ücret aldılar.

Tablonun altına yazmıştım 2007 yılı rakamları diye, keşke daha açık belirtseydim. Ama eminim ki bu tabloyu bugünün fiyatlarıyla da çıkartabilsem, bundan farklı bir sonuç olmaz. Her ay 70-80TL, neye kesildiği belli olmayan bir fatura ödüyorum. 2MBit sınırsız internet için. Bir ay öbür ayı tutmuyor. Ve bu da beni isyan ettiriyor.

Bu ülkede herşeyin bir bedeli var diyorsun, tabi ki var. Dünyanın her yerinde internetin bir bedeli var. Ama dünyanın hiçbiryerinde 1MBit sınırsız internet 49 TL değil, buna kimse beni inandıramaz. Ayrıca fahiş fiyatı, üstüne bir de telefon aylık sabit ücretini de iteleyerek internet servisi sağlıyorum diyen bir firmaya ben sadece ve sadece dolandırıcı derim. Vatandaş olarak diğer faktörler / aktörler beni hiç mi hiç ilgilendirmez. Onları bu işe girişenler düşünecekler.

Tanya's said...

Cenk,

Bu umarım herkese yol olur...hoş..yol su elektrik olarak bize geri döneceğinden en ufak bir şüphem bile yok ya.

varol döken said...

8 ay önceki konkuru biz alsaydık, o aktörlerden biri de ben olacaktım ve inceden ittirme çalışmalarına katılacaktım:) yani açıkçası o kazığı ben hak ediyorum, oh olsun bana!

not: kimse bıdı bıdı yapıp lafı dolandırmasın, bu ülkede ülker'in para kazanma metodu (hatta vizyonu ve çalışma ilkesi) kopyalamak, telekom un da kazıklamaktır... herkesin bu konularda iyi bilgi sahibi olmadıklarını biliyorlar ve çok açık bir kazıkla, bekle, ses çıkmazsa sokmaya devam et politikası ile çalışıyorlar... neyse daha yazarım da, hattımı falan keserler sonra:)